Treba li izbjegavati voće zbog šećera?

Iako prebogato ljekovitim tvarima, voće je u nekim nutricionističkim krugovima došlo na loš glas zbog visokog udjela šećera. No jesu li svi šećeri isti te koliko voća bismo uopće trebali jesti - istražila je Sensina suradnica Dunja Gulin

Mnogo više od izvora slatkoće

Voće je jedna od rijetkih skupina namirnica koje je priroda napravila upravo u svrhu – da ih pojedemo! Mnoge voćke razvijaju svoje plodove upravo zato da bi privukle životinje njihovim mirisom i bojom te na taj ih način namamile da plodove pojedu, a sjemenke iz plodova rasiju dalje. Privlačnost voća koje nam nudi priroda usavršavana je tijekom milijuna godina prirodne selekcije.

Ljudi imaju prirođenu ljubav prema slatkom okusu koji prvi put kušamo iz majčinog mlijeka. Nakon majčina mlijeka prvi važan izvor slatkog okusa kod ljudi moralo je biti voće!

No, voće je, kao skupina namirnica, mnogo više od izvora slatkoće. Ima naglašenu aromu koja je rezultat kombinacije više stotina različitih kemijskih spojeva – mnogo više od bilo koje druge skupine namirnica. Voće je privlačno i svojom teksturom: sazrijevanjem omekša i postaje sočno, a što mu je jača boja, to je hranjivije.

Bogato je vitaminima, fitokemikalijama i antioksidansima koji imaju važne funkcije u metabolizmu stanica te vlaknima koja nakon konzumiranja voća usporavaju nagli porast šećera u krvi i osiguravaju dobru probavu.

Frutarijanizam

Budući da više od 10 godina pro­učavam razne stilove kuhanja i pristupa hrani, pratim prehrambene trendove, čitam znanstvene preporuke, a i mnogo toga isprobavam na sebi, primjećujem kako su se s godinama preporuke o jedenju voća prilično promijenile te svaki malo popularniji način prehrane ima svoje tumačenje: je li voće dobro jesti ili ne, u koje ga je doba dana najbolje jesti i u kojem obliku, koje odabrati… Evo nekoliko primjera:

Pokret pod nazivom frutarijanizam (engl. fruit: voće) mnogi smatraju ekstremnom granom veganstva. U ovom se pristupu prehrani na voće gleda kao na idealnu hranu za čovjeka i preporučuje se da u svakodnevnoj prehrani bude zastupljeno u što većem postotku, uz dodatak povrća i sjemenki.

Prehrana 80/10/10 dr. Douglasa Grahama

Sličan pristup ima i prehrana 80/10/10 (80 posto ugljikohidrata, 10 posto proteina, 10 posto masti) autora dr. Douglasa Grahama, koja je stekla mnogobrojne sljedbenike, pogotovo iz redova obožavatelja sirove prehrane. Iako vrlo slična frutarijanizmu (većina kalorija uzima se jedenjem velike količine voća), veća se važnost daje povrću, pogotovo zelenom lisnatom povrću te se savjetuje da u prehrani bude zastupljeno svaki dan.

Autor ovog principa prehrane uvjeren je u štetnost masnoća pa ne preporučuje redovito konzumiranje većih količina sjemenki i orašastih plodova. Budući da je voće hranjivo i lako probavljivo, oni koji nemaju ozbiljnijih zdravstvenih problema mogu ove načine prehrane slijediti kraći period u godini, poglavito tijekom ljeta, koje obiluje zrelim plodovima, i iskusiti povećanu energiju, bolju probavu, izgubiti koji kilogram...

No nutricionisti upozoravaju kako ova dva pristupa prehrani, kao i uostalom sve ekstremne, eliminacijske dijete, na duge staze uzrokuju nedostatak kalcija, proteina, cinka, vitamina D i B (pogotovo B12) te esencijalnih masnih kiselina pa nikako nisu preporučljive za djecu, adolescente, trudnice i dojilje.

Što makrobiotika kaže za voće?

Tradicionalni makrobiotički pristup prehrani voće pak tretira isključivo kao desert i nikako ga ne treba jesti sirovo i na prazan želudac, nego se preporučuje termički ga obraditi jer kuhanjem, tvrde, sirovo voće i povrće postaju lakše probavljivi. Savjetuje se konzumiranje malih porcija voća, i to ne češće od dva do tri puta tjedno.

Ne preporučuje se konzumiranje tropskog voća koje, kažu, hladi organizam. No, treba imati na umu da su te preporuke upućene osobama koje se liječe od ozbiljnih zdravstvenih tegoba, a simpatizeri makrobiotike koji su dobrog zdravlja mogu svoju prehranu proširiti i povećati unos sirovog voća i povrća, uz kuhane cjelovite namirnice koje su osnova tog pristupa prehrani.

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensaklub.hr

Preporučujemo

Ostali članci