Ljeto je idealno za isprobavanje sirovojedskih recepata

Visoke temperature najtoplijeg godišnjeg doba potiču nas da češće posegnemo za svježim voćem i povrćem, što čini idealnu priliku za eksperimentiranje namirnicama bez termičke obrade. Naša kolumnistica Marijana otkriva svoje omiljene, ne tako uobičajene sirove recepte...

Sirove tikvice?

Ljeti je sve nekako lakše. Lakše se opuštamo, više se družimo, više boravimo u prirodi, bezbrižnije se prepuštamo škakljanju povjetarca i poljupcima sunca. Ljeti se oblačimo lepršavije, manje brinemo i spremniji smo na avanture. Nerijetko nas ljeto inspirira i na odvažnije poteze u mijenjanju rutine pa se sve više ljudi upravo u tom razdoblju odlučuje promijeniti prehranu, upustiti se u otkrivanje novih, jednostavnijih recepata ili se čak odvažiti i na post.

Sirovojedstvo je, iako se u početku doimalo kao trendovski i prolazan hir, obogatilo jelovnike diljem svijeta novim pogledom na recepte koje smo dosad uzimali zdravo za gotovo. Mnoge je namirnice, doslovno, izvadilo iz lonca i pećnica te ih u svoj njihovoj svježini i raskoši ponudilo našim osjetilima. Jedan od najpoznatijih primjera su tikvice.

Još donedavno bilo je nezamislivo konzumirati ih sirove, a danas je već sasvim uobičajeno tanko ih narezati, kratko marinirati i uvrstiti u neki recept ili ih pripremiti kao zamjenu za špagete pomoću posebno dizajniranog ribeža. Upravo su tikvice “skrivile“ to što je nova ploča za kuhanje nestala iz naše kuhinje. Naime, poslužile su mi kao zamjena za listove tijesta u receptu za sirovojedske lazanje i toliko oduševile supruga da smo odlučili redizajnirati kuhinju.

Suši

Alge na našem jelovniku također nisu kuhane. Izuzetno su korisna zamjena za lišće u zelenim kašastim sokovima budući da imaju vrhunsku hranjivu vrijednost. Nezamjenjiv su trik svima onima koji žele iskoristiti blagodati zelenih kašastih sokova, a nikako se ne mogu pomiriti s okusom koji lišće daje pripravku. U svojim kašastim sokovima koristim algu kombu koju prije dodavanja namačem u vodi. Obično je dovoljno samo 15 minuta da se kombu otpusti, ali katkad u vodu stavim više alge nego što je potrebno i tada ih čuvam u hladnjaku te koristim onako kako me inspiracija navede.

Naravno, mogu se koristiti i druge alge, no kombu, u zapadnjačkom svijetu poznata i kao kelp, meni najviše odgovara zbog najšireg spektra nutrijenata među algama i blagog okusa koji se lako prekriva i najnježnijim aromama. Japanska dnevna mjera algi po osobi je veličina poštanske marke pa je i ja koristim kao normativ.

Jedan od omiljenih recepata u mojoj obitelji su i nori rolice, odnosno suši maki. Prilikom priprave nori ne tostiram, a umjesto riže koristim „rižu“ od pastrnaka. Pastrnak je korjenasto povrće izgledom vrlo slično peršinu. Nekad je bio neizostavan sastojak juha i variva, a danas ga je malo teže pronaći, no nije i nemoguće. Karakterizira ga blaga aroma i uz malo hladno prešanog maslinova ulja, soli i svježe mljevenog bibera pomoću multipraktika za tili se čas pretvara u vrhunsku „rižu“ bez koje je suši maki nezamisliv u mome domu.

Zamjena za kruh

Jedno od najčešćih pitanja koje se postavlja u prvim koracima sirovojedstva je: Kako zamijeniti kruh? Ako tražite zamjenu koju ćete umakati u nekakav umak, u mom slučaju najčešće u finu mješavinu koja ostane na dnu zdjele salate, zaboravite na to! To zasad ne postoji. Barem ne u nekom iole zdravom obliku i bez previše komplikacija. No ako razmišljate o kriški na koju ćete nešto namazati, svakako ima dostojnih zamjena koje će vam daleko više goditi.

Kriška paprike, celer listaš ili zdjelica lista koromača vjerojatno su neki od izbora koji vam padaju na pamet. Svakako u uži izbor, barem moj, ulaze i kriške celera ili nekog drugog korjenastog povrća. Umjesto škroba i aditiva kojima su pretrpani klasični krekeri, korjenasto povrće u recept donosi i bogatstvo okusa i boja te mogućnosti njihovih kombinacija koje će svaki recept učiniti posebnim.

Mogla bih još štošta spomenuti jer sam u životu nastojala isprobati što više namirnica u sirovom obliku, a to me je dovelo čak i do kaše od naribanih krumpira i jabuka, začinjenih cimetom i medom. Naime, suprotno uvriježenom mišljenju, krumpir se ipak smije konzumirati sirov. Ono što je najvažnije jest provjeriti može li se namirnica jesti sirova i odvažiti se na eksperimentiranje. Mnoge namirnice koje sam poznavala u tradicionalnim receptima zauvijek su promijenile moju percepciju, do te mjere da sada smatram kako ih je šteta termički obrađivati. Tko zna, možda ovog ljeta pronađete svog favorita.

Marijana Pontoni

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensaklub.hr

Preporučujemo

Ostali članci