Lažu li nam oni koji tvrde da je kava zdrava?

Časopisi i portali vrve dobrim vijestima za ljubitelje kave, uvjeravaju nas da je pijenje kave sasvim u redu i kako se ne trebamo ni o čemu brinuti, dok s druge strane dolaze informacije o štetnom utjecaju kave na zdravlje. Koje su tvrdnje točne i je li kava lijek ili grijeh? Sensina kolumnistica istražuje utjecaj kave na naš organizam i nudi zdravije opcije

Kava stimulira, razbuđuje, bistri um, povećava proizvodnju energije u mišićima, poboljšava raspoloženje i mentalne sposobnosti
Svi koji piju kavu sigurno su osjetili sve navedene učinke koji su najvjerojatnije i razlog zbog kojeg je kava tako popularan napitak. Jedan sastojak kave zaslužan je za ovo stimulirajuće djelovanje, a to je kofein. Kofein je gorak alkaloid koji biljka kave sadrži da bi se zaštitila od biljojeda i nametnika. U malim količinama na ljudsko tijelo djeluje kao stimulans, dok je u velikim količinama toksičan.

Autor Harold McGee u svojoj knjizi On Food and Cooking - The Science and Lore of the Kitchen navodi da najnovija istraživanja ukazuju na to kako su lošije raspoloženje i usporenost ujutro ustvari uzrokovani time što tijelu nedostaje kofein iz kave o kojem organizam postaje ovisan pa dok ne popijemo kavu, imamo osjećaj kako ne možemo funkcionirati. Ako pijete kavu redovito i dogodi se da iz nekog razloga kavu ne popijete 24 sata ili dulje, najvjerojatnije ćete osjetiti barem jedan od neugodnih simptoma poput razdražljivosti, glavobolje, migrene, mučnine. No dobra je vijest da se tijelo odvikne od kofeina u roku tri, četiri dana pa će navedeni simptomi nestati.

Kad bismo tijelu dali za to priliku, uvjerili bismo se da i bez kave ujutro naš um može biti bistar i kako je moguće da je za tromost i pospanost zaslužna ovisnost o kofeinu. Stoga, moj zaključak na prvu tvrdnju jest da je istina kako nas kava pozitivno stimulira, no jednake rezultate možemo postići i nekim drugim metodama koje neće izazvati ovisnost i nuspojave, primjerice, ako počnemo redovito vježbati, kad u prehranu uključimo više cjelovitih namirnica i dovoljno spavamo.

Osjećat ćemo se budnije, bistrije, imat ćemo više energije, biti bolje raspoloženi, a bez nuspojava koje izaziva kofein. Ponekad je lakše popiti šalicu kave, no dugoročno je mudrije uvesti promjene u prehranu i način življenja koje će pozitivno utjecati na cjelokupno zdravlje.

Kava smanjuje rizik smrti od ciroze jetre
U prilog pijenja kave nailazim i na ovu informaciju dobivenu iz istraživanja dr. Woon-Puay Koha iz Duke-NUS Graduate Medical School Singapore i National University of Singapore koje se fokusiralo na utjecaj konzumiranja kave, alkohola, crnog i zelenog čaja te bezalkoholnih pića na rizik smrtnosti od ciroze jetre.

Ovo je istraživanje trajalo petnaestak godina i obuhvatilo je oko 63 275 stanovnika Singapura u dobi od 45 do 74 godine. U tom je razdoblju 0,2 posto ispitanika umrlo od ciroze jetre, a najveći faktor rizika od nevirusnih oboljenja jetre bilo je redovito konzumiranje alkohola. Za one koji su već bolovali od nevirusne ciroze, a pili su dvije ili više šalica kave dnevno, rizik smrti bio je smanjen za 66 posto.

Sve navedeno možemo sažeti u sljedeće - onima koji već boluju od alkoholne ciroze ili oboljenja jetre uzrokovanih lijekovima pijenje dvije ili više šalica dnevno može smanjiti rizik od smrti. Ostalima, pak, koji imaju zdravu jetru i kvalitetnom prehranom i stilom života te izbjegavanjem alkohola štite svoje zdravlje, ovaj podatak zaista nema vrijednost. Pili kavu ili ne, za njih ne postoji rizik smrti od ciroze jetre i nemaju razloga da se odluče piti kavu ili pojačaju dnevnu dozu kave na dvije ili više šalica.

Kava smanjuje rizik obolijevanja od dijabetesa tipa 2
I ovaj se podatak može pronaći kao argument zašto je dobro piti kavu. Autori M. A. Pereira, E. D. Parker i A. R. Folsom u svom istraživanju (Coffee consumption and risk of type 2 diabetes mellitus in postmenopausal women) pratili su 28 812 žena tijekom 11 godina. U tom je razdoblju 4,9 posto žena, tj. 1418 ispitanica, oboljelo od dijabetesa tipa 2.

Kod onih koje su pile šest ili više šalica kave bez kofeina ustanovljen je smanjen rizik obolijevanja jer kava sadrži antioksidanse, fitokemikalije i minerale koji povoljno utječu na zdravlje. Kod žena koje su pile šest ili više šalica kave s kofeinom rizik obolijevanja nije smanjen, a uloga kofeina u ovom slučaju nije razjašnjena. Neka druga istraživanja, pak, navode da i kava s kofeinom smanjuje rizik obolijevanja od dijabetesa tipa 2.

No, dr. Rob van Dam iz Harvardske škole javnog zdravlja (Harvard School of Public Health) upozorava na paradoks povezan s kofeinom i dijabetesom te navodi istraživanja u kojima su ispitanicima davali kofein ili kavu s kofeinom nakon koje su morali pojesti nešto bogato šećerom. Naime, ustanovljeno je da se osjetljivost ispitanika na inzulin smanjila, a da je razina šećera u krvi bila viša od očekivane, što upućuje na to da je kava s kofeinom šteti svima koji već imaju problema s kontroliranjem razine šećera u krvi.

Dr. James D. Lane i drugi u istraživanju Caffeine impairs glucose metabolism in type 2 diabetes zaključuju da kofein nepovoljno utječe na metabolizam glukoze te podiže prosječnu dnevnu razinu glukoze u krvi oboljelih od dijabetesa tipa 2.

Ako se prisjetimo da su uzroci dijabetesa tipa 2 najčešće prekomjerna tjelesna težina, nedostatak fizičke aktivnosti, loša prehrana i pušenje, pitanje koje se samo od sebe nameće jest: je li bolje okrenuti se cjelovitoj prehrani i aktivnom životnom stilu koji eliminiraju mogućnost obolijevanja od dijabetesa tipa 2 i uz to povoljno djeluju na cjelokupno zdravlje ili je bolje piti šest ili više šalica kave bez kofeina dnevno da bi se možda neznatno smanjio rizik obolijevanja od ove bolesti? Mislim da je odgovor jasan.

Ograničite količine
U mom priručniku Detoks program od A do Ž ljude potičem da se barem na tri tjedna u godini odreknu kave, poglavito zbog stimulirajućeg efekta kofeina zahvaljujući kojem imamo osjećaj da bez kave ne možemo funkcionirati, a nuspojave koje osjetimo kad je prestanemo piti neugodne su i želimo ih izbjeći, pa opet posežemo za kavom.

Postoje još mnogo tvrdnji „za“ i „protiv“ kave koje bi se mogle analizirati, no u nedostatku prostora, zaključujem sljedeće:

Kava zaista ima i dobrih i loših strana koje je dobro imati na umu kad odlučujemo koliko često i koju kavu pijemo. Ritual pijenja kave u našoj je kulturi općeprihvaćen i ima svoju socijalnu vrijednost, ali važno je, ako kavu pijete, ograničiti količine, imajući na umu da je kava s kofeinom stimulans o kojem organizam postaje ovisan.

Ono što je sigurno jest da kava nije nužna da bismo bili zdravi, niti je potrebna našem tijelu za optimalno funkcioniranje, a tvrdnja da trebamo piti kavu kako bismo se zaštitili od neke bolesti nije utemeljena. S druge strane, povremena šalica kvalitetne kave, ako u njoj uživamo, neće ugroziti naše zdravlje.

Moja je preporuka da se kava pije iz gušta i u posebnim prilikama, a ne svakodnevno, zbog ovisnosti o njenim učincima jer isto možemo postići zdravim stilom života i bez konzumacije kave.

Kako kava zapravo djeluje na naš sustav?

Dunja Gulin

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensaklub.hr

Preporučujemo

Ostali članci