Pokret pun života - kako vježbanjem razviti najviše duhovne vrline

Pokret je prirodni učitelj koji nam može pomoći u svakodnevnom životu i više nego što očekujemo. No nije dovoljno ponavljati neki pokret, on mora imati život. Tada vježbanje razvija vrline, mijenja slabost u snagu, nejedinstvo u jedinstvo, kaos u red i tako rješavamo vječni konflikt između uma, tijela i osjećaja. Naučite kako pokretu dati život

Stabilan živčani sustav

Stabilan živčani sustav, temelj je koji omogućuje jedinstvo i harmoniju između mozga, osjećaja i tijela u odnosu na prostor u kojem se nalazimo. Na primjer, uvjet za uspjeh u nekoj borilačkoj vještini ili sportu jest brz pokret tijela koji je tako koordiniran da troši što manje energije, a da bude što učinkovitiji. Da bi neki pokret bio brz, tijelo mora biti slobodno i dobro povezano.

Za to je potreban stabilan živčani sustav i dubinska relaksacija, pri čemu mišići ostaju elastični i pokretljivi, a tijelo dobiva dovoljnu količinu kisika. Učenje slobodnog pokretanja tijela kao cjeline osnova je za bilo koju vrstu pokreta ili svakodnevne aktivnosti i slobodno ga možemo nazvati terapeutskim aspektom vještine. To znači da mi ne liječimo pokretom, nego stvaramo uvjete za djelovanje prirodne inteligencije na um i tijelo.

Situacije u kojima mozak razvija nove neurone

Znanost je dokazala da ljudski mozak ima prirodnu sposobnost da sam proizvodi „lijekove“ za potrebe tijela. Mnoga su relevantna istraživanja pokazala da naš imunosni sustav, čija funkcija da nas štiti od bolesti, nije autonomna, kako se smatralo, nego na njegov rad utječu naša psiha i raspoloženje. Optimizam, pozitivne misli i osjećaji mogu čovjeka zaštititi od mnogih problema.

Potkraj prošloga stoljeća znanstvenici iz Kalifornije prvi su otkrili u dijelu mozga koji se naziva hipokampus matične stanice neurona koje su bile u procesu stvaranja. To dokazuje neurogenezu – sposobnost mozga da stvara nove neurone, što se prije smatralo nemogućim. Istraživanja su pokazala da se neurogeneza događa i kad vježbamo, stječemo nova iskustva i učimo, ako se dobro osjećamo, kad smo iskreni i puni entuzijazma, kao i kad imamo osjećaj poštovanja i povjerenja.

Četiri osnovne kvalitete kojima dajemo život pokretu

Kretanje je naš prvi i najprirodniji učitelj. Svoje prvo upoznavanje sa svijetom počinjemo pokretom – puzanjem. U prvih godinu ili dvije djetetova života razvija se vestibularni sustav. On je smješten u unutarnjem uhu te održava statičnu i dinamičnu ravnotežu tijela, kontrolira osjećaj kretanja, daje informacije o gravitaciji, pokretima mišića i položaju tijela u prostoru. Cijela struktura mozga neraskidivo je povezana s mehanizmom kretanja tijela, a mreže neurona jačaju, rastu i šire se zahvaljujući pokretu i učenju, a ne sjedenju ili ležanju.

Pravilan prirodni pokret znači pulsiranje – slobodno širenje i skupljanje uma i tijela u kretanju. Nužan uvjet za kvalitetan pokret koji ima pozitivan utjecaj na ljudsko zdravlje jest prisutnost. Jednostavnije rečeno, kad je u glavi tiho, a u srcu mir, pokretu dajemo život, to je prisutnost. To nije meditacija, koncentracija ili nešto treće, nego umjetnost ujedinjenja uma i tijela putem oslobođena osjećaja. Kad osjećamo ono što radimo kroz neku od vježbi, mi smo prisutni, um i tijelo ukorijenjeni su u sadašnji trenutak. Četiri osnovne kvalitete kojima dajemo život pokretu su:

1. Opuštenost. Razumijevanje ove kvalitete dovodi do toga da s vremenom stres i tenzija sve više, u slojevima, opadaju, a postiže se dubinska relaksacija uma i tijela. U početku su to obično neprimjetne nijanse koje osjećamo samo tijekom vježbanja, a s vremenom primjećujemo sve veću razliku te je osjećaj sve snažniji i u svakodnevnom životu.
2. Polaganost. Zbog nedostatka osjećaja, početnik održava polaganost upotrebom mišića. Nakon nekog vremena, razvijanjem unutarnjeg osjećaja, mišići se opuštaju, a strukturu tijela u pokretu podržava skeletni sustav s vezivnim tkivima. Mišići samo prirodno prate pokret, ali su opušteni i ne umaraju se.
3. Kontinuitet. U početku linearne funkcije mozga stvaraju linearni pokret mišića, što upućuje na mehaničku upotrebu tijela, bez unutarnjeg osjeta. To znači da na kraju svakog pokreta mora postojati jedan vremenski interval zaustavljanja koji mozak automatski koristi da bi pokret s jedne grupe mišića prenio na drugu grupu. Kad postignemo kontinuitet, izvodimo beskonačan pokret koji potiče brojne aktivnosti u mozgu i živčanom sustavu.
4. Usklađenost pokreta i disanja. Brzina kojom dišemo ujedno je i brzina kojom se krećemo. Ne vežemo se mislima uz disanje, nego dišemo prirodno ‒ samo osvijestimo i umirimo dah. Na primjer, pri udisanju dišemo vrlo lagano, kao da želimo pomirisati cvijet, a pri izdisanju osjećamo kao da imamo perce pod nosom koje se ne bi smjelo pomaknuti našim izdisajem. Pravilnim disanjem već postižemo prirodnu opuštenost, polaganost i kontinuitet.

vladimir topolšekVladimir Topolšek instruktor je tai chi chuana, qi gonga i yi quana iz Beograda. Ističe koliko je važno ne razdvajati svakodnevni život i vježbanje te nas uči kako poznavanjem osnovnih principa pokreta postići sklad tijela, uma i emocija

Ljubav i odgovornost prema sebi

Pravilnim shvaćanjem navedenog i svakodnevnim vježbanjem učimo se ljubavi i odgovornosti prema sebi, a tako i prema ljudima oko sebe. Učenjem vještine razvijamo vrline i mijenjamo slabost u snagu, nejedinstvo u jedinstvo, kaos u savršen red te tako rješavamo vječni konflikt između uma, tijela i osjećaja. Za sve one koji možda imaju kakav problem sa zdravljem, put je isti. Nije dovoljno samo ponavljati neki pokret; taj pokret mora imati život.

Motiv mora biti jasan da bi i transformacija bila očita. Bitan je razvoj unutarnjeg znanja. Poznavanjem osnovnih principa pokreta, vježbe se mogu prilagoditi i stanju osobe koja ih prakticira, što znači da se mogu izvoditi u ležećem, sjedećem ili stojećem položaju. Opuštenim pokretanjem stvaramo mikropulsacije u mišićima, što rezultira poboljšanjem i jačanjem cirkulacije krvi i vitalne životne sile u tijelu. Zglobovi ponovo postaju simetrični pa se mišići polako opuštaju i vraćaju na prirodnu dužinu, što je osnova za slobodno pokretanje tijela. Opušta se dijafragma, što ima direktan utjecaj na funkcije mozga i disanje; poboljšava se metabolizam.

Kad se ovim jednostavnim vježbama pridruži osvještavanje osjeta i kontinuitet izvođenja, one izrazito pozitivno djeluju na naš živčani sustav – harmoniziraju rad simpatičkog i parasimpatičkog živčanog sustava. Pravilan pokret ne troši, nego daje energiju i osvježava tijelo, zaključuje Vladimir Topolšek. 

Vladimir Topolšek

Maksimalni dozvoljen broj znakova za preuzimanje je 600, uz obavezan link na sensaklub.hr

Preporučujemo

Ostali članci